Когато става въпрос за покупка на имот, много хора се фокусират първо върху избора на подходящо жилище. Обсъждат желанията си с близки и роднини, ангажират брокери, разглеждат различни оферти и събират мнения за различните квартали и строители. Въпреки че всичко това е важно и харесването на бъдещото семейно “огнище” е не лека задача – има нещо, което трябва да се случи преди всичко това: определянето на бюджета на сделката или както ние го наричаме, „бюджетиране на сделка за покупка на имота“.
Терминът „бюджетиране на сделка за покупка на имот“ може да Ви звучи ново и дори странно, но това е защото е създаден именно с цел да подчертае важността и отговорността на една критична стъпка в процеса на покупка на имот. В същността си този термин означава определяне на “здравословния” максимум – сумата, която може даден клиент да си позволи като ипотечен кредит, в зависимост от възможния срок и доказуеми доходи, без това да води до драстична промяна в начина му на живот. Важно е да се разбере, че това трябва да е първото нещо, което трябва да се направи, за да си спестим много неприятности, разочарования и доста често финансови загуби!
Защо това е толкова важно? Защото, преди всеки да се впусне в обсъждания, планове и ангажименти към трети страни (брокери, подписване на предварителни договори и др.), е от съществено значение да знае какво може да си “позволи”. Това дава ясна представа за финансови възможности на всеки клиент и помага да се избегнат потенциални разочарования по-късно в процеса. Бюджетирането на сделката е добре да се направи с независим кредитен посредник и да включва различни сценарии, които посредникът може да предложи, базирайки се на текущите доказуеми доходи и кредитни задължения на клиента. Тези сценарии ще покажат каква максимална сума може да бъде ползвана като ипотечен кредит, какви ще бъдат месечните вноски и за какъв период от време ще трябва да бъдат изплащани.
По време на тази първоначална консултация клиентът ще получи информация за основните практики на ипотечния пазар, както и всички банкови практики и термини, които ще срещне в кредитния процес, а разбирането на процеса е в основата на безпроблемната сделка!
Например, посредникът ще обясни какво представлява Годишният процент на разходите (ГПР) – показател, който обхваща всички разходи, свързани с кредита, включително лихви, такси и застраховки. Не по-малко важно е как се образува лихвата по ипотечния кредит и какви са факторите, които ѝ влияят. Всичко това е от съществено значение за информираното вземане на решение от страна на клиента и за гарантирането на успешна сделка.
За много хора идеята за ипотечен кредит може да бъде плашеща. Това е дългосрочен финансов ангажимент, който, ако се ползва самоцелно, може да окаже значително влияние върху техния начин на живот. Затова е критично важно да направите този първи, подготвителен етап – да си бюджетирате сделката. То ще даде увереност и сигурност, че клиентът може да бъде финансиран и е в състояние да поеме точно този ангажимент.
Правилното бюджетиране ще ви помогне да се фокусирате върху точно онези имоти, които са в рамките на възможностите Ви, и няма да губите време, емоции и енергия върху предложения, които предварително е ясно, че не са приемливи, адекватни и достъпни в момента.
В заключение, “бюджетиране” на сделката за покупка на имот е критична стъпка. Всичко друго трябва да е в следствие на него, за да имате една гарантирана, лесна и дори приятна сделка! Тя ви дава ясна представа за финансовите ви възможности, точно сега, точно за вас и точно спрямо сегашните условия и принципи на ипотечно кредитиране. А това е единствената гаранция да избегнете бъдещи проблеми и ще ви подготви за една успешна сделка.
Всичко това важи със същата отговорност и важност за брокерите на недвижими имоти. Тяхна е грижата за целия процес от бюджетирането, намирането на подходящия имот и успешното и безпроблемно приключване на сделката. Това е единствения начин на работа, който е в основата на успешни взаимоотношения и довереност с вашите клиенти. Така трябва и ще бъдете Главното действащо лице в сбъдването на мечтата за собствен дом. Какво по-хубаво от това да си “герой” в мечтата на някого! Ние от ФинСити ООД задължително ще Ви покажем как да бюджетирате клиентите си и ще сме зад вас при всяка нужда от съдействие. Нека заедно изработим нови Стандарти в начина на работа в сферата на недвижимите имоти и поставим името “Брокер на недвижими имоти” в началото на Кръга на Доверие!
Източник ФинСити
За поредна година НСНИ е институционален партньор на Residential Forum и представители на агенции, членове на Сдружението са включени в програмата. Водещата платформа ще разгледа новите възможности за развитие на градската среда и жилищния пазар. Най-изявени лидери в жилищния и инвестицинния сектор ще откроят тенденциите за развитие на градската среда и жилищния пазар в рамките на Residential Forum 2025. Събитието събира на едно място ключови фигури в сектора и ще се проведе на 11 март 2025 г. в Sofia Event Center. Целта на тазгодишното издание е да очертае бъдещите концепции за развитие на жилищния пазар. Форумът, организиран от Градът Медиа […]
Научи повечеПрофесионалистите в сектора са разделени основно по въпроса кой трябва да регулира и да администрира брокерската дейност. Брокерският бранш е узрял за регулирането на дейността му и е съгласен, че са нужни ясни правила за работа, вписани в закон, за да се изчисти имиджът му. Но регулацията трябва да обединява бранша, а не да го разделя допълнително, считат участниците в дискусия за регулацията на посредничеството при сделките с недвижими имоти в рамките на събитието Real Estate Business Forum, организирано от портала Imoti.net, част от Investor Media Group. За регулация на бранша се говори от 1995 г., а през 2013 г. е […]
Научи повечеФалшивите обяви и нелоялните практики станаха причина големите агенции да се оттеглят от него, казва председателят на Национално сдружение „Недвижими имоти“. По-слабото търсене е причина цените на наемите в София да изостават от покупко-продажните, изисквайки около 30 години за откупуване на имот сега при 16-17 преди години. Липсата на законодателство и начини за ограничаване на фалшиви и подвеждащи обяви е основна причина за аномалиите на наемния пазар, казва той. Въвеждането на минимални образователни изисквания и професионална отговорност за брокерите на недвижими имоти ще повиши професионализма в бранша и ще подобри качеството на услугите за потребителите, смятат в НСНИ. Защо […]
Научи повечеСега дейставащата регулация е крайно недостатъчна поради това, че на първо място не дефинира отговорности при посредниците на сделките с недвижими имоти. Законопроектът на НСНИ решава доста въпроси. Александър Бочев, председател на НСНИ гост в предаването „Добро утро Европа“ по Euronews TV. Гледайте цялото интервю ТУК
Научи повече