Бюджетиране на покупката на имот: първата, задължителна стъпка към успешна сделка

 Когато става въпрос за покупка на имот, много хора се фокусират първо върху избора на подходящо жилище. Обсъждат желанията си с близки и роднини, ангажират брокери, разглеждат различни оферти и събират мнения за различните квартали и строители. Въпреки че всичко това е важно и харесването на бъдещото семейно “огнище” е не лека задача – има нещо, което трябва да се случи преди всичко това:  определянето на бюджета на сделката или както ние го наричаме, „бюджетиране на сделка за покупка на имота“.

Терминът „бюджетиране на сделка за покупка на имот“ може да Ви звучи ново и дори странно, но това е защото е създаден именно с цел да подчертае важността и отговорността на една критична стъпка в процеса на покупка на имот. В същността си този термин означава определяне на “здравословния” максимум – сумата, която може даден клиент да си позволи като ипотечен кредит, в зависимост от възможния срок и доказуеми доходи, без това да води до драстична промяна в начина му на живот. Важно е да се разбере, че това трябва да е първото нещо, което трябва да се направи, за да си спестим много неприятности, разочарования и доста често финансови загуби!

Защо това е толкова важно? Защото, преди всеки да се впусне в обсъждания, планове и ангажименти към трети страни (брокери, подписване на предварителни договори и др.), е от съществено значение да знае какво може да си “позволи”. Това дава ясна представа за финансови възможности на всеки клиент и помага да се избегнат потенциални разочарования по-късно в процеса. Бюджетирането на сделката е добре да се направи с независим кредитен посредник и да включва различни сценарии, които посредникът може да предложи, базирайки се на текущите доказуеми доходи и кредитни задължения на клиента. Тези сценарии ще покажат каква максимална сума може да бъде ползвана като ипотечен кредит, какви ще бъдат месечните вноски и за какъв период от време ще трябва да бъдат изплащани.

По време на тази първоначална консултация клиентът ще получи информация за основните практики на ипотечния пазар, както и всички банкови практики и термини, които ще срещне в кредитния процес, а разбирането на процеса е в основата на безпроблемната сделка!
Например, посредникът ще обясни какво представлява Годишният процент на разходите (ГПР) – показател, който обхваща всички разходи, свързани с кредита, включително лихви, такси и застраховки. Не по-малко важно е как се образува лихвата по ипотечния кредит и какви са факторите, които ѝ влияят. Всичко това е от съществено значение за информираното вземане на решение от страна на клиента и за гарантирането на успешна сделка.

За много хора идеята за ипотечен кредит може да бъде плашеща. Това е дългосрочен финансов ангажимент, който, ако се ползва самоцелно, може да окаже значително влияние върху техния начин на живот. Затова е критично важно да направите този първи, подготвителен етап – да си бюджетирате сделката. То ще даде увереност и сигурност, че клиентът може да бъде финансиран и е в състояние да поеме точно този ангажимент.

Правилното бюджетиране ще ви помогне да се фокусирате върху точно онези имоти, които са в рамките на възможностите Ви, и няма да губите време, емоции и енергия върху предложения, които предварително е ясно, че не са приемливи, адекватни и достъпни в момента.

В заключение, “бюджетиране” на сделката за покупка на имот е критична стъпка. Всичко друго трябва да е в следствие на него, за да имате една гарантирана, лесна и дори приятна сделка! Тя ви дава ясна представа за финансовите ви възможности, точно сега, точно за вас и точно спрямо сегашните условия и принципи на ипотечно кредитиране. А това е единствената гаранция да избегнете бъдещи проблеми и ще ви подготви за една успешна сделка.
Всичко това важи със същата отговорност и важност за брокерите на недвижими имоти. Тяхна е грижата за целия процес от бюджетирането, намирането на подходящия имот и успешното и безпроблемно приключване на сделката. Това е единствения начин на работа, който е в основата на успешни взаимоотношения и довереност с вашите клиенти. Така трябва и ще бъдете Главното действащо лице в сбъдването на мечтата за собствен дом. Какво по-хубаво от това да си “герой” в мечтата на някого! Ние от ФинСити ООД задължително ще Ви покажем как да бюджетирате клиентите си и ще сме зад вас при всяка нужда от съдействие. Нека заедно изработим нови Стандарти в начина на работа в сферата на недвижимите имоти и поставим името “Брокер на недвижими имоти” в началото на Кръга на Доверие!

Източник ФинСити

Сродни статии

16-юли-2025
16-юли-2025 Квартирите в София спряха да поскъпват, наематели стават купувачи

Пазарът на жилищни наеми в София отбелязва стагнация от началото на 2025 г., без да се наблюдава ръст в цените. След възстановяването на пазара през 2022 г. и устойчиво покачване на наемите в продължение на 18 месеца, сегашната пауза е резултат от комбинация от сезонни фактори и промени в поведението на наемателите, това коментира Анжелина Добрева, съдружник в агенция RealNet, в предаването „Бизнес старт“ с водещ Христо Николов.  По думите ѝ, все повече наематели преминават в категорията на купувачи. Добревa подчерта, че много хора вече разполагат с лични спестявания и лесен достъп до ипотечно финансиране, което ги подтиква да потърсят собствен дом. Събеседничката отбеляза […]

Научи повече
27-юни-2025
27-юни-2025 EXPO MOITEPARI 2025 събра на едно място водещи експерти, инвеститори, финансисти и брокери

Деветото издание на финансовия форум EXPO MOITEPARI, което се провежда в два последователни дни днес и утре в Rosslyn Dimyat Hotel, събра на едно място водещи експерти, инвеститори, финансисти и брокери в гр. Варна. Фокус на двудневната конференция с тема „Тенденции при недвижимите имоти, кредитирането и финансовите инвестиции“ са анализите, нетуъркинг и практическите насоки на експертите за финансово и стабилно бъдеще на пазара на имоти през 2025 г. Събитието се организира от MoitePari.bg в партньорство с Национално сдружение Недвижими имоти и ще включва: Лекции от над 20 доказани професионалисти Два интензивни дни, разделени по теми: Ден 1: Недвижими имоти и кредитиране Ден 2: Лични финанси и инвестиции […]

Научи повече
18-юни-2025
18-юни-2025 Среща-дискусия на Регионалната структура София под надслов „Визия и действие“ се състоя на 17 юни 2025 г.

Събрахме се под мотото „Визия и действие“, защото вярваме, че бъдещето на нашата професия зависи от самите нас – от нашата ангажираност, от гласа и идеите на всеки един от нас. Често се питаме: „Сдружението какво прави?“ – и това е напълно основателно. Но на срещата обърнахме въпроса в друга посока: Какво можем да създадем ЗАЕДНО? Как можем да участваме по-смислено, по-активно, по-свързано? Това беше и смисълът на днешната среща – не просто да чуем планове, а да ги изградим ЗАЕДНО: с идеи, предложения, визия за това как искаме да изглеждат нашата професия и нашата общност. Срещата имаше три основни цели: Да представим основните […]

Научи повече
12-юни-2025
12-юни-2025 Кариерен старт получиха младежи от центрове за настаняване от семеен тип благодарение на АДРЕС Недвижими имоти и фондация BCause

Над 30 млади хора от центрове за настаняване от семеен тип получиха своя шанс за успешен кариерен старт. АДРЕС Недвижими имоти съвместно с фондация BCause инициираха проекта “Адрес за 30 младежи”. В рамките му, младежи в неравностойно положение, преминаха през курсове за професионална квалификация, които им позволяват да се развиват в избрана от тях сфера, като бяха подпомогнати от 8 организации. Младите хора преминаха обучения по техен избор – фризьорство, грим, шофьорски курс, английски език, класически масаж и спа терапии; фитнес инструктор ниво III, кулинария; Photoshop и Illustrator, графичен дизайн, готварски курс. “Направихме тази програма с огромно вълнение и желание, […]

Научи повече
Стратегически партньори на НСНИ: