• +359 2 988 68 90  
    • БГ
    • EN

     

    You are here

    София смята да си върне парковете чрез нови такси за строителите

    Дата: 
    22.02.2022
    Категория: 
    Имотен пазар

    Oбщо 45 хил. дка, или 45 милиона кв. метра. Толкова трябва да придобие Столичната община, за да може да се случат планираните улици, булеварди и рингове, детски градини, училища и паркове. Две трети от въпросните терени (30 хил. дка) са само нереализираните зелени площи, които сега са частна собственост.

    За да няма в скоро време заградени улици и парчета от парковете общината трябва да намери над 5 милиарда лева и да си "върне" терените. А вече няма време - мораторумът, който забраняваше на собствениците да реализират намеренията си, изтече. Според главния архитект Здравко Здравков (интервю с него вижте тук), София и който и да е голям град няма как да разчита на бюджета си за отчуждения, а трябва да въведе нови финансови инструменти за целта.

    Затова екипът на общинското дружество "Софияплан" е направил проучване на различните световни практики и се е спрял на два спешни варианта - въвеждането на по-високи такси за разрешение за строеж и нова такса "инфраструктурно благоустройство", които да се приложат паралелно. Събраните средства и от двата ще се трупат в нов фонд.

    Проблемът е, че такива такси не могат да се въведат лесно. В момента се подготвят текстовете за изменение на законите, които да позволят това. Ако обаче общината беше въвела механизмите преди 10 години, сега нямаше да пристига със закъснение на местата, на които се появяват градоустройствени дупки.

    Вече ще плащаш за парка

    Първото предложение в доклада на "Софияплан" (изготвен от новия изпълнителен директор арх. Жоржета Рафаилова, както и от проф. арх. Александър Слаев и др.) е за механизъм, чрез който тези, които имат право да строят високи сгради, обезпечават собствениците на имоти, които нямат това право.

    Принципът е следният: създава се усреднен за целия град Коефициент на интензивност или Кинт (показател, който се използва при пресмятането на разгърнатата застроена площ - РЗП), който да е 1-ца или 1.5. Така, при положение, че в дадена зона има ограничения във височината на застрояване, тази липсваща възможност се прехвърля в друга зона, където може да се строи. Ако вие например сте собственик на имот в Южния парк не може да строите, но можете да получите виртуални квоти за строителство, които да продадете в зоната около Интер Ескпо центъра, където това е позволено. Там собственикът, който иска да строи висока сграда, трябва да изкупи съответните квоти. "Идеята е собствените на терени с по-големи възможности за застрояване, да изкупуват квотите на онези собственици, които нямат права да строят върху терените си, защото примерно попадат в зони за озеленяване. Концепцията се нарича air rights и действа в много градове по света. Тоест зоните с много високо строителство изкупуват зелените клинове", обобщава арх. Здравков.

    "Собствениците, които имат имоти с разрешена висока интензивност на застрояване, ще трябва да платят висока такса за всеки допълнителен квадратен метър права на строеж над базисния Кинт. Така със събраните пари общината ще може да финансира инфраструктурното строителство и да обезщети собствениците на имоти, отредени за озеленяване, както и собствениците на имоти с нисък Кинт. Освен това таксите ще "охладят" стремежа на собствениците към прекомерно висока интензивност на застрояване", казва се в доклада на арх. Рафаилова и арх. Слаев от "Софияплан".

    Таксите за разрешение за строеж не са вдигани от 2007 г. и в София реално те са едни от най-ниските (между 3 и 20 лв. на 1 кв.м РЗП). За сравнение, според арх. Здравков в Белград те са по 100 евро/кв.м, а италианските фирми плащат такси за финансиране на инфраструктурното развитие между 180 и 300 евро на 1 кв.м РЗП.

    "Ние направихме предложение да увеличим действащите такси, т.е. да ги актуализираме поне на база инфлационния индекс от НСИ. Но тези суми, от една страна, ще бъдат малко за решаване на общата задача", обяснява арх. Здравков. Но към момента това не е изпълнено.

    Нужна е и

    още една такса - за благоустройство

    Такъв данък се доплаща например във Франция, освен таксата за разрешението за строеж. София също мисли в тази посока и това е другия вариант, който предлага "Софияплан" и зад който застава арх. Здравков. Идеята е средствата, събрани от двете такси, да влизат в новосъздаден фонд "Градоустройство". Оттук насетне ще се ползват изцяло за нуждите на квартала, в който инвеститорът строи. Така например при нова сграда в "Кръстова вада" могат да се използват за облагородяване на парка там.

    Идеята му е този специализиран фонд да се захранва от няколко места - веднъж от (увеличените) такси за разрешение за строеж, втори път от новия данък за инфраструктурата и на трето място от местния бюджет. Така генерираните суми ще могат да се ползват за отчуждаване - за изграждане на улици, булеварди, нови паркове. В строителния бранш има единодушие за вдигане на таксите за разрешението за строеж, стига общината да се погрижи за инфраструктурата (защото иначе при изграждането на частна улица се появяват какви ли не недомислици, като уличен стълб по средата ѝ).

    Трудността е единствено нормативна - новите текстове трябва да се синхронизират с останалото законодателство. Здравков не изключва и възможността държавата да се намеси чрез механизъм за емитиране на облигации.

    Предстои цялостната идея да се доразвие, като се включат още експерти - икономисти и юристи. После ще започне подготовката на текстовете и ще се предложат промени в закона.

     

     

     

     

    Източник: 
    capital.bg

    Други новини

    Новини

    За НСНИ

    НAЦИОНАЛНО СДРУЖЕНИЕ НЕДВИЖИМИ ИМОТИ обединява брокери и агенти за недвижими имоти, които искат да упражняват по легален и професионален начин своята професия. НСНИ представлява техните интереси пред обществото, институциите, потребителите и бранша.

    Свържете се с нас

    Виж на картата