• +359 2 988 68 90  
    • БГ
    • EN

     

    You are here

    Онлайн сделките за жилища набират скорост по време на пандемията

    Published date: 
    22.02.2021
    Категория: 
    Имотен пазар

    Рекордно ниските лихви по ипотечни кредити и драстично ниските цени на жилищно оборудване, вследствие на коронавирусната пандемия, вдигнаха залозите на жилищния пазар в САЩ. Но въпреки, че конкуренцията е жестока, а процесът – често объркващ, клиентите, купуващи собствен дом за първи път, изглежда са решени на тази стъпка, често ускорявайки дългосрочните си планове за придобиване на жилище, пише „Ню Йорк Таймс“*.

    Делът на участниците на американския пазар, които купуват дом за първи път, достигна 36% през април 2020 г., според Националната асоциация на реалторите (НАР, National Association of Realtors), докато през 2018 и 2019 г. той е бил 31%. Освен това, нараства и средната възраст на този тип клиенти – от 31 години през 1981 г. на 34 години към днешна дата.

    Милениалите представляват най-голямата част от купувачите на имоти в САЩ, въпреки факта, че именно те са най-засегнати от корона-кризата, което прави по-трудно и сдобиването им с ипотечен кредит. Освен всичко друго, те навлизат на един от най-конкурентните жилищни пазари от десетилетия. Средната цена на еднофамилна къща е нараснала с повече от 10% в 88% от американските градски зони, вдигайки средната месечна вноска за погасяване на ипотечен заем до 1 040 долара през февруари 2021 г., според НАР. Заради изключително ниската ипотечна лихва – под 3%, заявките за жилищни кредити, както за закупуване на нов дом, така и за рефинансиране, са се повишили значително. В същото време, обявите за продажба на имоти са с 40% по-малко, в сравнение с година по-рано. През септември 2020 г. повече от 22% от всички жилища в САЩ са продадени на цена над обявената, докато през същия месец на 2018 г. и 2019 г. този дял е бил 15%.

    Но милениалите имат едно голямо предимство пред по-възрастните поколения – висока технологична грамотност. Според проучване на уебсайта realtor.com от октомври миналата година, почти половината милениали, които закупуват жилище, са ускорили плановете си за придобиване на собствен дом, заради пандемията. Нарасналият натиск върху пазара идва едновременно с широкото навлизане на технологични инструменти, позволяващи не само търсенето на имот онлайн, но и подаването на заявка за кредит, приключване на сделки и дори нотариална заверка на документите. 63% от купувачите, ползващи имотната платформа „Редфин“ (Redfin) през ноември и декември са направили оферта за жилище, без да са го виждали на живо, а месечните показвания на 3D-обиколки на имоти в сайта са нараснали с 500% от февруари 2020 г.

    Някои от закупуващите жилище за първи път прибягват до онлайн сделка след като са се разочаровали от традиционните методи за сдобиване с нов дом. Други, чийто живот е бил преобърнат от пандемията, купуват онлайн в опит да възвърнат някакво спокойствие.

    Брокерите също бързо се адаптират към новите технологични изисквания на пазара. Много от тях предлагат виртуални обиколки на имотите и използват инструменти като платформите "Тикток" и "Инстаграм". Но други препоръчват голяма доза предпазливост преди навлизането на онлайн пазара. Мишел Колкър, от базираната в Сан Диего „Колкър риъл истейт груп“ предупреждава, че онлайн купувачите често не са наясно за нуждата от проверка за непредвидени обстоятелства и установяването на срок, в който продавача да извърши договорените ремонти.

    От имотната платформа „Зилоу“ (Zillow) съобщават, че трафикът към публикуваните в нея обяви за продажба се е увеличил с 41% през 2020 г. Проучване, проведено от платформата през юли миналата година показва, че 36% от американците по-вероятно биха закупили имот изцяло онлайн. „Зилоу“ отчита бум и в употребата на онлайн инструментите си за създаване на 3D-обиколки на имоти за смартфон, както и на тези, които позволяват отдалечено подписване и нотариална заверка на документи. В първите месеци на пандемията, създаването на 3D-обиколки на жилища на уебсайта zillow.com е нараснало със 750%.

    Не всички клиенти, които закупуват жилище за първи път са очаровани от идеята да придобият имот, който не са виждали. Но дори за тях новите технологии позволяват много по-модерен процес по осигуряване на ипотечен кредит.

    Компании като „Рокет мортгейдж“, „Куикен лоанс“ и „Лоан депо“ отчитат огромно нарастване на трафика към платформите си, докато клиентите търсят дигитални алтернативи на традиционните ипотеки и заявки за заеми. „Рокет мортгейдж“ съобщава, че онлайн затварянето на сделки с компанията през 2020 г. е нараснало два пъти, в сравнение с 2019 г. „Бетър мортгейдж“, която отпуска ипотечни кредити изцяло дигитално, без такси и комисиони, съобщава за 200% нарастване на заявките за заеми от началото на пандемията. През 2020 г. компанията отбелязва и 102% ръст в броя на клиентите, които купуват жилище за първи път.

    *Текстът е със съкращения и редакция от НСНИ

    Author: 
    New York Times

    Partners

    About NSNI

    НAЦИОНАЛНО СДРУЖЕНИЕ НЕДВИЖИМИ ИМОТИ обединява брокери и агенти за недвижими имоти, които искат да упражняват по легален и професионален начин своята професия. НСНИ представлява техните интереси пред обществото, институциите, потребителите и бранша.

    Свържете се с нас

    Виж на картата