• +359 2 988 68 90  
    • БГ
    • EN

     

    You are here

    Управлението на блоковете: Е-събрания, гласуване по имейл, събиране на дългове от общини

    Published date: 
    22.10.2019
    Категория: 
    Имотен пазар

    Законът за управление на етажната собственост (ЗУЕС) не осигурява ефективна регулация, дава много права и малко задължения, в голямата си степен има пожелателен и доброволен характер и не създава работещи механизми за контрол и санкции. Като цяло не постига целта да се управлява сградният фонд, така че да е в добър вид. Това показва анализ на Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ), на чиято основа през март то инициира основна ревизия в закона. За десетте години, откакто се прилага, той вече е променян частично десет пъти.

    700 предложения за промяна

    До момента в министерството са постъпили над 700 предложения във връзка с този закон. Дискусията и сега е отворена, тъй като проектът все още не е внесен в парламента, съобщи Гергана Благиева, директор на дирекция "Жилищна политика" в МРРБ. На шестата Национална конференция на Национално сдружение "Недвижим имоти" (НСНИ) Inspire to Higher 2019 тя разказа, че в МРРБ са формирани три работни групи по закона – за оперативното управление на етажната собственост, за професионалното управление и за т.нар. затворени комплекси.

    Плащане и за необитавани апартаменти

    Групата по оперативното управление на етажната собственост разработва механизъм за събиране на неплатените такси и за по-ефективни санкции в случай на неплащане. Генералната идея е дължимите такси към етажната собственост да са обвързани с конкретния имот, а не с конкретния собственик. А при разпоредителни сделки с имоти нотариусите да изискват декларация от управителя на етажната собственост, че за апартамента не се дължат такси.

    Предвижда се собствениците на "необитаваните апартаменти" да плащат задължително вноски за фонд "Ремонт и обновяване" и да не бъдат освобождавани изцяло от такси за управление и от постоянните разходи за поддръжка на сградата, т.е. за ток, такса асансьор, почистване и пр. Този текст противодейства на разпространената практика собствениците на празни апартаменти да не участват финансово в поддръжката на общите части, въпреки че са съсобственици в тях, и с това да се натоварват останалите жители на блока.

    Работи се по вариант при натрупване на задължения за дълъг период от време събирането им след края на календарната година да става от общините заедно с местните данъци и такси.

    Е-общо събрание и гласуване по имейл

    Предлага се освен сегашните присъствени общи събрания съседите да имат право да провеждат и неприсъствени. Законът ще регламентира неприсъствено гласуване по електронната поща като алтернатива за хората, които не могат да присъстват лично на общото събрание.

    Проектът увеличава правомощията на управителите на етажната собственост. В същото време той ги задължава всеки месец да представят на съседите си финансов отчети за получените приходи и направените разходи. Създава се възможност за отваряне на банкова сметка на етажната собственост.

    Законът и сега предвижда в жилищните блокове и кооперации да се избират контролни съвети (контрольори). Занапред обаче те ще са задължителни, дори в случаите, в които етажната собственост има договор с фирма – професионален домоуправител. Редът, по който контролният съвет или контрольорът правят проверките, трябва да е описан в правилника за вътрешния ред на етажната собственост.

    Регулация за професионалните домоуправители

    Предвижда се дейността на професионалните домоуправители да бъде регулирана и за нея да се създадат стандарти. Хората, упражняващи тази професия, задължително трябва да минават през квалификационно обучение. А дружествата, които управляват и поддържат сгради в режим на етажна собственост, ще бъдат вписвани в регистър и отписвани от него – в случай на установени нарушения.

    Що е то затворен комплекс

    За жилищните комплекси от затворен тип ще бъде регламентиран специфичен режим за управление. Преди това обаче предстои да се изяснят критериите кои сгради попадат под това понятие. "В момента съдебната практика изобилства от съдебни спорове дали даден комплекс е от затворен тип", каза Гергана Благиева.

    Обмисля се да бъде въведено задължително професионално управление за комплексите от затворен тип и да се създаде механизъм договорите за управление да се вписват, както и механизъм да се проследи дали това се е случило. Друга идея е да бъде въведен максимален срок за управление от страна на инвеститора (ако е регистрирал своя фирма за професионално управление или е наел такава). След изтичане му собствениците да имат възможност да продължат договора с инвеститора или да наемат друга фирма.

    Дългосрочна стратегия за санирането

    До 10 март 2020 г. трябва да е разработена дългосрочна национална стратегия за подпомагане санирането на националния фонд от жилищни и нежилищни сгради, каза още Гергана Благиева. Очаква се тя да предложи механизъм как да се насърчат собствениците да инвестират в санирането на сградите и мерки и измерими показатели до 2030, 2040 и 2050 г.

    Author: 
    в. Капитал

    Partners

    About NSNI

    НAЦИОНАЛНО СДРУЖЕНИЕ НЕДВИЖИМИ ИМОТИ обединява брокери и агенти за недвижими имоти, които искат да упражняват по легален и професионален начин своята професия. НСНИ представлява техните интереси пред обществото, институциите, потребителите и бранша.

    Свържете се с нас

    •  office@nsni.bg 
    •  0879590900 - по време на извънредното положение
    •  02/988 68 90
    •  0700 10 805
    •  София, бул. "Патриарх Евтимий" 36А

    Виж на картата