• +359 2 988 68 90  
    • БГ
    • EN

     

    You are here

    В бъдеще няма да се издават удостоверения за тежести, а преписи от досието на имота

    Published date: 
    07.03.2018
    Категория: 
    Имотен пазар

    На пресконференция в Агенцията по вписванията (АП) беше сложено началото на проекта "Надграждане на имотния регистър за интеграция с кадастралния регистър и предоставяне на допълнителни е-услги". Зорница Даскалова, изпълнителен директор на АП, Димитър Танев, председател на Нотариалната камара, Десислава Ахладова, заместник-министър на правосъдието и Йорданка Мравкова, главен експерт в АП и координатор на проекта бяха сред присъстващите на събитието.

    Димитър Танев поясни, че имотният регистър е съвкупността от досиетата на имотите, които отразяват вещните права върху тях. В България обаче досега никъде не са създадени такива досиета и действително имотен регистър не съществува. "Въвеждането на досие на имота означава в бъдеще да не се издава удостоверение за тежести, което за мен е архаизъм. Вместо това, както е навсякъде в Европа, ще се издават преписи от самото досие", обясни Танев.

    В момента имотната партида не се структурира по посочения в Закона за кадастъра и имотния регистър начин, а по правилата на софтуерния продукт, който се ползва от съдиите по вписванията. Производствата по кадастъра и имотния регистър са две съвсем отделни производства, подчерта Танев.

    Според него възможността за вписване по електронен път с електронен подпис във входящия регистър ще бъде факултативна, но "изключително ще благоприятства гражданите и бизнеса, които ще имат интерес промените в регистъра да се отразяват незабавно". Танев сравни това с новата електронна услуга, която нотариусите ползват при прехвърляне на собствеността на моторните превозни средства (МПС), която действа от почти месец. Електронната услуга според Танев по никакъв начин няма да компроментира сега съществуващия контрол, който упражняват нотариусите и съдиите по вписванията.

    Танев заключи, че проектът е златна възможност да се сложи началото на създаване на имотен регистър. Той не пропусна да отбележи, че в западноевропейските страни само 20-30% от гражданите притежават вещни права върху недвижими имоти, докато в България почти всеки притежава имот.

    Йорданка Мравкова, координатор на проекта, представи дейностите и целите. Системата ще спести време и усилия на всички лица, които участват в отбелязването на променени обстоятелства около недвижим имот – от гражданите и безнеса, през нотариусите, до съдиите по вписванията и служителите в Агенцията по вписванията.

    Във връзка с изграждането на електронната система се предвиждат изменения в редица подзаконови нормативни актове - актуализиране на Правилника за вписванията, Тарифата за държавните такси, събирани от Агенцията по вписванията, Наредба №2 от 21.04.2005 г. за водене и съхранение на Имотния регистъра, издадена от Министерството на правосъдието, както и приемане на Наредбата за условията и реда за осъществяване на двустранната връзка и обмена на данни между кадастъра и имотния регистър.

    Йорданка Мравкова заяви, че новата система автоматично ще засича грешките и те ще бъдат отстранявани още при вписването. Овен това, системата ще гарантира верността на данните на потребителите, като при регистрацията им ще прави справки в базите данни на Главна дирекция "Гражданска регистрация и административно обслужване", Търговски регистър, Регистър Булстат.

    От Министерството на правосъдието обещават, че системата, ще прекрати имотните измами, както и опашките и забавянето при вписванията на сделки с имоти.

    Стойността на проекта е 1,5 млн., от които 1,275 млн. европейско и 225 хил. лв. национално финансиране, а крайният резултат, който обещават от АП е намаляване на административната тежест за бизнеса и гражданите чрез най-малко 9 нови нови електронни административни услуги, част от въвеждането на електронното правосъдие в България. Срокът на изпълнение е 18 месеца, но изпълнителният директор на АП Зорница Даскалова изрази надежда, че системата може да заработи и по-рано.

    По думите на Даскалова сред бъдещите електронни услуги, които ще предоставя Агенцията са:

    *регистриране на заявление за предстояща сделка за предварително деклариране на предстояща сделка;

    *проверка на статус на заявление, осигуряващ видимост на подготвителни действия за сделки с недвижим имот;

    *автоматизирано известяване на заинтересовани страни на посочен e-mail адрес;

    *уведомления за общините и техните бази данни за данъчни цели;

    *искане за издаване на преписи;

    *искане за издаване на удостоверение за лице;

    *искане за издаване на удостоверение за имот;

    *искане за издаване на удостоверение за период;

    *калкулатор за изчисление на дължимите държавните такси.

    "Този проект е изключително важен. С успешната му реализация  ще се подобри обслужването  за гражданите и бизнеса", допълни заместник-министърът на правосъдието Десислава Ахладова, като подчерта, че намаляването на административната тежест е сред основните приоритети на правителството, по които активно и последователно работят Министерството на правосъдието и Агенцията по вписванията

     

    Author: 
    Legalworld.bg

    Partners

    About NSNI

    НAЦИОНАЛНО СДРУЖЕНИЕ НЕДВИЖИМИ ИМОТИ обединява брокери и агенти за недвижими имоти, които искат да упражняват по легален и професионален начин своята професия. НСНИ представлява техните интереси пред обществото, институциите, потребителите и бранша.

    Свържете се с нас

    •  office@nsni.bg 
    •  02/988 68 90
    •  02/980 14 70
    •  0700 10 805
    •  София, бул. "Патриарх Евтимий" 36А

    Виж на картата